Aloite: Työhyvinvointi ja byrokratian vähentäminen tukiuudistuksen yhteydessä

Turun kaupungin arviointikertomus 2024 osoittaa jo nyt, että varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa työskentelevät kokevat usein kohtuuttoman työmäärän ja puutteellisen palautumisen. Osa työn rasittavuudesta tulee koko ajan lisääntyneestä kirjaamis- ja dokumentointi velvoitteesta.

Perusopetuksen uusi tukimalli on yksi suurimmista muutoksista pitkään aikaan. Kolmiportaisesta tuesta poissiirtymisen tarkoitus on, että oppilaat saavat enemmän ja nopeammin tukea arjessa, kun turhaa byrokratiaa ja paperisotaa vähennetään. Tällä olisi onnistuessaan suuri vaikutus oppilaiden tuensaannille ja opettajien työhyvinvoinnille. Nyt on kuitenkin opettajakunnassa herännyt huoli, että onko kaupunki linjauksilla vesittämässä tämän uuden muutoksen alkuperäisen ajatuksen.

Tukiuudistuksen lähtökohtana on siis kuitenkin vähentää dokumentaatiota ja byrokratiaa. Siksi on tärkeää, ettei Turku ota käyttöön omia lisävaatimuksia, jotka ylittävät opetusministeriön ja lain edellyttämät velvoitteet.

Me esitämme, että Turun kaupunki:

·       Seuraa järjestelmällisesti henkilöstön työkuormaa tukiuudistuksen toimeenpanon yhteydessä.

·  Varmistaa, etteivät kaupungin omat ohjeistukset aseta opetushenkilöstölle korkeampia dokumentointivaatimuksia kuin mitä lainsäädäntö ja opetusministeriö edellyttää.

·       Raportoisi tarkastuslautakunnalle ja sitä kautta valtuustolle vuosittain työkuorman kehityksestä ja toimenpiteistä, joilla on tuettu henkilöstön työhyvinvointia.

Näin voidaan varmistaa, että tukiuudistus toteutetaan sen hengen mukaisesti – oppilaiden parhaaksi ja koulun henkilöstön kestävän arjen turvaamiseksi.

Nicke Wulff (aloitteen tekijä)
Janina Achrén
Vesa Hansko

Föregående
Föregående

RKP: Varhan neuvotteluissa tarvitaan pitkäaikaisia ja oikeudenmukaisia vuokrasopimuksia

Nästa
Nästa

Aloite uima-asujen sallimiseksi suihkutiloissa Turun kaupungin uimalaitoksissa: